Spitzkunnersdorf ist ein Ortsteil der sächsischen Gemeinde Leutersdorf im Landkreis Görlitz. Das Waldhufendorf wurde Mitte des 14. Jahrhunderts erstmals erwähnt, in das gleiche Jahrhundert datiert die früheste Erwähnung der Kirche.

Der Ort liegt im Süden der Oberlausitz nahe der deutsch-tschechischen Grenze. Umgebende Orte sind Seifhennersdorf im Westen, Leutersdorf im Nordwesten, Oderwitz im Nordosten, Mittelherwigsdorf im Südosten, Hainewalde und Großschönau im Süden und jenseits der Grenze Varnsdorf im Südwesten.

Grenzübergänge nach Varnsdorf bestehen in Seifhennersdorf und Großschönau. Durch den Nachbarort Oderwitz verläuft die Bundesstraße 96 (Abschnitt Bautzen–Zittau).  WIKIPEDIA



Die Nikolaikirche  Webseite

 

  

Kirchgeschichte

Korot ensimmäinen maininta kirkon meidän aikanamme Spitzkunnersdorf

Pyhän Nikolauksen kirkko on barokkityylinen Spitzkunnersdorf pyhä rakennus, jossa St. Nicholas on kahdeksastoista Marraskuu 1716 vihittiin.

Todistettavasti on kolmas kirkko samalla paikalla.

Jo vuonna 1372 on ensimmäinen kerta uudelleen miehityksen seurakunnan kirkko Pyhän Nikolauksen Spitzkunnersdorf mainittiin. Hän seurasi vuonna 1501 uusi rakennus. Tämä oli yli 200 vuotta kulunut, kuten on todettu rakentaminen läsnä kirkon. Samalla alttarin oli ollut kaksinkertainen määrä vuodessa 1501 th Jo ennen uskonpuhdistusta ja vuoteen 1576 kirkkoon kuului Leutersdorfer kuin haara seurakunnasta seurakuntaan Spitzkunnersdorfer. Rakentaminen kolmas kirkko syntyi pitkään toiveena on sitten feodaalinen Otto Ludwig von Kanitz .

At seitsemästoista Huhtikuu 1712 pidettiin viime palvelun vanha kirkko, jonka purkamista sillä kahdeksas Edellisen vuoden huhtikuussa oli käynnissä. Interimsbau oli päivä viimeinen vanhan kirkon palvovat uhri myrsky, niin että palvelut pidettiin vasta hyötykäyttöön kartanon.

9. Toukokuuta 1712 peruskivi muurattiin varten nykyinen kirkko valmistui. Perusta on "olevan yläkulmassa vastapäätä tien." Torni entisen kirkon jäi seisomaan toistaiseksi. Jonka alaosassa oli mukana uuden kirkkorakennuksen. Sen pitäisi kestää vähintään 8 vuotta ennen Nykyinen torni valmistui. Jossa toinen Laki pyhityksen vietettiin seitsemästoista Lokakuu 1724 perustamalla tornin. Kirkkorakennus valmistui vihdoin ja torni kipsi, Nave ja muuri vuonna 1725 . Otto Ludwig von Kanitz ei voinut todistaa tätä enää. Hän seurasi hänen vaimonsa Victoria hyve Empire syntynyt von Kyaw , joka on kahdeskymmenesseitsemäs Toukokuu 1717 , kuoli kahdeksas Helmikuu 1724 .

Vuosien ylläpitää arvo ei koskaan unohdu. Tämä oli mahdollista jatkuvasti toistuvia lahjoituksia osa yhteisöä, sekä suojeluksessa hallitsijoita . Niin monta kertaa korjaustyöt torni, joka on torni painiketta todistukset 1768, 1801, 1830, 1861 ja 1896 ovat käytössä. Vuonna 1868 ja 1884, kirkon katto kattaa toisinpäin ja teki perusteellisen peruskorjauksen tornin katto ja puutöitä. Kattava peruskorjaus sisätila oli vuonna 1890 . On pääsy gallerioihin sisältäpäin siirrettiin osaksi hiljattain rakennettu portaita lännessä päädyssä. Jo vuonna 1910 kirkossa oli sähkövalo. Koska yhä etenevä katto vahingot ja vettä sisälle - ja pakkasesta sattui, oli vuonna 1923 kirkon katto on peitetty kokonaan uusia. Viime aikoina Innenausmalung on 1966 ja koko ulkoa remontin, myös torni vuonna 1985 kutsua.

Vuonna 2006 voi johtua suuria lahjoituksia, kunnostus ullakon ja katon. Sen jälkeen, julkisivu maalataan. Rahoituksen tukemiseksi perustettiin vuonna 2003 "Verein eV Spitzkunnersdorf Nikolauksen kirkko." Se johtuu siitä, että syyskuun 2010 palauttaa urut, kirkon sisätilojen sekä kaikki varusteet. Windows-ja oviaukkojen kirkon vielä vuonna 2012 seuranta.


   

 

 

 

Kirchgeschichte

Interest from the first mention of a church in our day to Spitzkunnersdorf

The St. Nicholas Church is a baroque Spitzkunnersdorf sacred building, which the St. Nicholas on 18th November 1716 was dedicated.

Demonstrably, it is the third church on the same site.

Already in 1372 is the first time a re-occupation of the parish church of St. Nicholas in Spitzkunnersdorf mentioned. She was followed by the year 1501 a new building. This was more than 200 years passed, as was noted in the construction of the present church. At the same altar had stood twice the annual number 1,501th Even before the Reformation and by the year 1576 the church belonged Leutersdorfer as a branch church to church Spitzkunnersdorfer. The construction of the third church arose from a long-cherished desire of the then feudal lord Otto Ludwig von Kanitz .

At the 17th April 1712 was held the last service in the old church, whose demolition since the 8th April of the year was underway. A Interimsbau was on the day of the last of the old church worship a victim of a storm, so that the services were held until the reclamation of the manor house.

On 9 May of 1712 the cornerstone was laid for the present church completed. The foundation is "to be at the upper corner opposite the road." The tower of the former church remained standing for the time being. Whose lower part was included in the new church building. It should take not less than 8 years before the present tower was completed. With a 2nd Act of consecration was celebrated on 17th October 1724 setting up the spire. The church building was finally completed with the tower of Plasters, nave and circular wall in 1725 . Otto Ludwig von Kanitz could not witness this anymore. He followed his wife Victoria virtue Empire, born von Kyaw , who on 27th May 1717 , died on 8th February 1724 .

Over the years, maintaining the value was never forgotten. This was possible by constantly recurring donations on the part of the community, as well as the patronage of rulers . So more times repair work on the tower, which by tower button certificates from 1768, 1801, 1830, 1861 and 1896 are occupied. In 1868 and 1884, the church roof covers the other way and made ​​a thorough renovation of the tower roof and woodwork. A comprehensive renovation of the interior was in 1890 . It is access to the galleries from the inside was moved into the newly constructed stairs at the west gable. Already in 1910 the church had an electric light. As an increasingly progressive roof damage and water inside - and frost damage occurred, was in 1923 the church roof is covered completely new. More recently, the Innenausmalung is 1966 and the complete exterior renovation, including the tower in 1985 to call.

In the year 2006 could be due to large donations, the renovation of the attic and roof. In the aftermath, the facade was repainted. To support the financing was founded in 2003 the "Verein eV Spitzkunnersdorf Nicholas Church." It is due to that from September 2010 restored the organ, the church interior as well as all the equipment. Windows and doorways of the church are still in 2012 follow.


Gaststätte " Wilder Hirsch"  Webseite